Introducere
De la Adam încoace, orice om este
chemat să demonstreze în mod constant fidelitatea sa față de Dumnezeu în fața
tentațiilor Celui Rău. Alegerea între bine și rău nu o facem o dată pentru
totdeauna, ci trebuie să o repetăm zilnic. Iată de ce avem nevoie de învățătura
lui Isus, care a fost și el tentat în pustiu: “dacă el nu ar fi învins ispititorul,
cum ai fi putut învăța cum trebuie să lupți împotriva lui?” Cele trei ispite la
care a fost supus Isus sintetizează cele trei dimensiuni fragile ale vieții
omului: dorința necontrolată de a poseda
și de a acumula bunuri materiale (pietre transformate în pâine), dorința de putere (posedarea
împărățiilor pământului) și dorința de
omnipotență (refuzul de a-l adora pe Dumnezeu). Pentru a învinge zilnic
aceste ispite/tentații omul dispune de un instrument care nu poate da greș: Cuvântul
lui Dumnezeu.
"După patruzeci de zile, Domnului i s-a făcut foame. Ar fi putut să facă în
așa fel încât să nu-i fi fost niciodată foame. Dar dacă ar fi procedat astfel,
ar mai fi putut să fie ispitit? Și dacă el nu ar fi învins Ispititorul, cum a-i
mai fi învățat tu să lupți împotriva lui? I s-a făcut foame, ziceam, și imediat
intervine Ispititorul: Spune acestor
pietre să se transforme în pâini, dacă ești Fiul lui Dumnezeu (Mt 4,3). Era
atât de greu pentru Isus să transforme pietrele în pâini? Nu a săturat el cu
cinci pâini mii de persoane (cf. Mt 14, 17-21)? În acel moment a creat pâinea
din nimic. De unde s-a găsit atunci o așa mare cantitate de hrană, încât să
hrănească atâtea mii de persoane? Originea pâinii era în mâinile Domnului. Nu este
nimic straniu în asta: cel care cu cinci pâini a săturat toate acele mii de
persoane, este același care în fiecare zi transformă puține bobițe de grâu
ascunse în pământ în recolte nemăsurate. Și acestea sunt minuni înfăptuite de
Domnul, dar, pentru că se realizează în mod continuu, nu le dăm nici-o importanță.
Totuși, fraților, îi era imposibil Domnului să transforme pietrele în pâini?
Din pietre el poate face oameni, cum spunea Ioan Botezătorul: Dumnezeu poate să ridice din aceste pietre
fii lui Abraham (Mt. 3,9).
Așadar, de ce nu a săvârșit miracolul? Pentru a te învăța cum trebuie să
răspunzi Ispititorului. Gândește-te că te afli în necaz; vine ispititorul la
tine și îți zice: tu ești creștin și
aparții lui Cristos; de ce crezi că te-a abandonat în aceste momente? De ce nu
te ajută? Amintește-ți de medic. Uneori el taie și, din acest motiv, pare
că abandonează; dar nu abandonează. (…) Fiți tari, fraților! Dacă vreodată
sunteți ispitiți de vreo strâmtorare, Dumnezeu este acela care permite asta
pentru a vă pune la încercare: el, cel care a pregătit și a păstrat pentru voi
o moștenire veșnică. Nu lăsați ca Diavolul să vă zică: Dacă ai fi drept, nu ți-ar trimite oare Dumnezeu pâine prin intermediul
unui corb, așa cum i-a trimis lui Elia (1Reg 17,6)? Nu ai citit oare cuvintele: Nu am văzut niciodată părăsit pe cel
neprihănit, nici pe urmașii săi cerșindu-și pâine (Ps 36,26)? Răspunde-i Diavolului: Este adevărat ceea ce spune Sfânta Scriptură:
Nu am văzut niciodată părăsit pe cel neprihănit, nici pe urmașii săi cerșindu-și
pâine; dar eu am o pâine pe care tu nu o cunoști. Ce fel de pâine? Ascultă ceea
ce zice Domnul: Nu doar cu pâine trăiește omul, ci cu tot cuvântul lui Dumnezeu
(cf. Mt. 4,4). Nu crezi că Cuvântul lui Dumnezeu este pâine? Dacă nu ar fi
fost pâine Cuvântu lui Dumnezeu, prin intermediul căruia s-au făcut toate
lucrurile, Domnul nu ar fi spus: Eu sunt
pâinea vieții, eu cel care am coborât din cer (cf. In 6,41)". (En. in Ps. 90, d. 2,
6-7)
Pe scurt…
"Cristos a devenit pentru noi cale în acest exil, pentru ca, pășind pe urmele lui, să nu ne pierdem, să nu cădem, să nu ne rătăcim printre hoți, să nu cădem în capcane" (En. in Ps. 90, d. 2, 1).
"Cristos a devenit pentru noi cale în acest exil, pentru ca, pășind pe urmele lui, să nu ne pierdem, să nu cădem, să nu ne rătăcim printre hoți, să nu cădem în capcane" (En. in Ps. 90, d. 2, 1).